Op de gezonde toer: fit en slank in 2017

Op de gezonde toer: fit en slank in 2017

In 2017 wil je het beste uit jezelf halen en je fit en slank voelen. Geen dieet maar gewoon een gezonder en fitter leven. Met een paar simpele, maar effectieve tips kom je al een heel eind. Kies voor een paar slimme aanpassingen in je eet- en leefpatroon en bereik het maximale effect.

Gezonde groentesnacks

Zet allereerst alles wat echt ongezond, maar oh zo lekker, is opzij. Even geen bitterballen, friet of pizza, In plaats daarvan kies je voor gezonde snacks. Doe het maar eens. Eet een week lang gezonde tussendoortjes zoals: kerstomaatjes, komkommer, paprikareepjes en wortels. Groenten bevatten weinig calorieën en veel vitamines, mineralen en enzymen. Je hebt minder trek en je voelt je mentaal ook meteen een stuk beter, want je bent goed bezig.

Drie weken suikervrij

Overal zit suiker in, maar laat je niet gek maken. Het belangrijkste is om minimaal drie weken alle koekjes, chocolade, drop en snoepjes te vermijden. Zo kom je van je suikerverslaving af en behoort ook ineens je lunchdip tot de verleden tijd. Let op: ook in veel vruchtensappen zit suiker. Kies dus niet voor versgeperste sinaasappelsap, maar voor water of groene thee. Heb je een enorme behoefte aan iets zoets? Pak een mandarijn of een kiwi. Vooral kiwi’s zijn ware vitaminebommen. En na zo’n fruitmoment is je zoete trek zo voorbij.

Minder dierlijke vetten

Nog een manier om fit en slank het nieuwe jaar in te gaan is vetarm te eten. Kijk naar veganisten. Je hoeft niet zo extreem alles af te zweren, maar ‘the magic’ van het afvallen ontstaat bij het minder eten van dierlijke vetten zoals vlees, vis, kaas en eieren.

Kies een paar keer per week voor een maaltijd met gewokte of gegrilde groente samen met zoete aardappelen, zilvervliesrijst of noodles. Van koolhydraten krijg je een verzadigd gevoel en heb je na het eten minder trek in iets lekkers.

Grillen, bakken en olie

De echte carnivoren onder ons kiezen, als ze echt vlees willen eten,  voor kip. Vol van eiwitten en weinig koolhydraten. Geen dikmaker dus! Probeer de kip eens te grillen in een goede grillpan, super gezond om zo je kip te bereiden. Beetje zout en peper toevoegen en klaar. Een ware smaaksensatie op zich. Laat al die dik makende sausjes maar achterwege…

Bak daarnaast ook minder in olie en schaf een pan aan met een goede antiaanbaklaag. Als je deze niet met zeep wast maar alleen met warm water gaat deze pan echt jaren mee. Als je dan toch in olie wil bakken kies dan voor kokosolie. Deze is geur-, kleur- en smaakvrij. Plus… uit onderzoek blijkt dat het helpt om vet te verbranden. Echt de gezondste keuze voor olie dus.

In beweging blijven

Fit word je door te bewegen en door in beweging te blijven. De beweegnorm is 5 tot 7x per week minimaal 30 minuten matig intensief te bewegen. Verwen jezelf met een paar nieuwe sportschoenen, een winddicht sportjack of een sportieve outfit passend bij de sport waar jij van houdt.

Geen zin of tijd om te sporten, sluit je aan bij een ‘bootcamp’-groep en sport twee keer per week in groepsverband een half uur tot drie kwartier in de buitenlucht. Helemaal effectief is jezelf fit springen tijdens een jump rope bootcamp. Niets zo effectief als touwtjespringen. Je verbrand vet, bouwt spieren op en verbetert je uithoudingsvermogen.

Extra fit tips

Probeer niet alles in één keer aan te pakken. Pas de 80/20 regel toe. Ben je een snoepkous, gun jezelf dat stukje chocolade. Werkt dat niet, blijf er dan een tijdje vanaf en vervang het door iets waar je minder gek op bent. Je weet zelf het beste wat je zwaktes zijn als het om eten en bewegen gaat. Pak je meest zwakke punt als eerste aan.

Heb je ’s avonds toch nog zin in iets lekkers, eet dan een yoghurt. Het klinkt gek, maar daar val je vanaf. Net als van voldoende slaap. Meer slaap, geeft meer energie en daardoor compenseer je minder vaak energiedips met eten. Simpel en succesvol.


in samenweking met Spotta.nl